El segon túnel de Vallvidrera obre el debat del nou enllaç amb Barcelona

juny 28, 2009

• El tripartit estudia dues galeries cap a la Ronda del Mig, i l’ajuntament, una altra sortida de l’Eixample
• Tabasa encarrega l’estudi per ampliar una via que dobla el trànsit de quan es va obrir el 1991

(El Periódico)

La galeria única amb tres carrils reversibles del túnel de Vallvidrera té data de caducitat per raons de seguretat i d’augment de trànsit. El nombre de vehicles s’ha doblat des que es va obrir el 1991 fins a arribar a 35.000 cada dia. La Generalitat ja ha decidit excavar un altre pas que permetrà separar les calçades. L’empresa pública Tabasa, concessionària de la via de peatge, encarregarà al setembre l’estudi informatiu de l’obra, amb el seu impacte ambiental i les alternatives per enllaçar la boca sud amb la trama urbana de Barcelona, segons va revelar ahir el president de Tabasa, Josep Mir. El tripartit i l’ajuntament tenen clar el desdoblament, però hi ha diverses opcions sobre com i on fer la connexió amb Sarrià i l’Eixample.
La concessionària ha encarregat
una sèrie d’estudis per desenvolupar l’ampliació i els accessos pel sud i ahir els va presentar públicament al Col·legi d’Enginyers de Camins el conseller d’Obres Públiques, Joaquim Nadal. S’hi ofereixen unes alternatives per al trànsit d’entrada i sortida fins a arribar a la boca sud situada a l’anell de la plaça de Borràs. No obstant, són propostes que com va reconèixer Nadal, «s’hauran de decidir amb l’ajuntament».

TRAÇAT PARAL·LEL / Aquest primer treball de documentació preveu construir la segona galeria, de dos carrils i en direcció sud, de forma paral·lela a la ja existent fins a desembocar a la Via Augusta, i reservant el pas actual per al trànsit cap al nord, de sortida de la ciutat. A aquest túnel se li afegeix un ramal que es bifurca de la galeria abans de la boca sud i es dirigeix, per sota de la rotonda de Can Caralleu i la Ronda de Dalt, cap a l’avinguda de J. V. Foix.
Des de la plaça de Borràs i cap a la Via Augusta es planifica una altra galeria per donar continuïtat a la circulació pels carrers del Cardenal Sentmenat, Gòsol i Castellnou fins a arribar a la plaça de Prat de la Riba i la Ronda del Mig. En aquest punt hi conflueixen tant el carrer de Numància com l’avinguda de Sarrià, i són precisament els sentits oposats de la circulació d’aquestes vies i les seves funcions diferents d’entrada i sortida del pròxim Eixample els que apunten les preferències diferents de les institucions i de Tabasa. Els seus responsables insisteixen que el contacte és permanent, però les idees diferents existeixen i el debat està obert.
L’ajuntament considera que el que s’ha de facilitar no és el trànsit d’entrada, ja molt elevat i amb dificultats d’absorció (opció del carrer de Numància que penetraria fins a l’estació de Sants) sinó més aviat el de sortida, des de la trama de l’Eixample i la zona de la plaça d’Espanya cap al nord i sense entrar a la Diagonal (opció de l’avinguda de Sarrià a partir d’Urgell). El director de Mobilitat municipal, Àngel López, present en l’acte, va aclarir que aquesta és la combinació que discuteix l’ajuntament amb Tabasa, plantejament que resta utilitat al túnel bifurcat fins a J. V. Foix.
L’ajuntament creu que, en qualsevol cas, els 2,5 quilòmetres del desdoblament i uns accessos o uns altres es poden realitzar per separat i que la primera és una obra acceptada per tots per millorar la seguretat, augmentar el transport públic en autobús (un trànsit difícil en l’actual galeria) i donar un millor servei a qui paga el peatge.

IMPACTE AMBIENTAL / Nadal va reconèixer que l’estudi per ampliar el túnel arriba en plena crisi quan fins i tot es replanteja el model de desenvolupament econòmic, fet que podria qüestionar la posada al dia de l’autopista. Va dir que comparteix les cauteles que havia expressat el socioecòleg Ramon Folch sobre el creixement il·limitat de vies de gran impacte en l’entorn i la necessitat d’extremar ara la protecció de Collserola, però va considerar «imprescindible» continuar invertint per reduir el dèficit que Catalunya té en infraestructures.
La radiografia de l’usuari del túnel revela que el conductor mitjà és un home de 26 a 40 anys que va sol en un cotxe de gamma alta i es desplaça en dia laborable de casa a la feina entre Sant Cugat i Barcelona. Els caps de setmana el trànsit baixa fins a menys de la meitat.

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: