A BARCELONA? EN COTXE?

Mai 2, 2009

(Editorial)

A la majoria de pobles i ciutats de Catalunya agafar el cotxe per anar d’un lloc a l’altre és una decisió que forma plenament part de la normalitat. Fa falta pa? Van al forn amb un cop de cotxe. A casa hi ha rebombori? Agafen el cotxe i donen un volt.

A Barcelona agafar el cotxe requereix una profunda avaluació de temps i espai. El qui té pàrquing és un ciutadà privilegiat que a canvi de pagar una morterada pel lloguer d’una plaça evita haver d’analitzar dia rera dia l’amenaça de no trobar lloc i l’oportunitat de pagar per deixar al cotxe en un aparcament. Però qui no té pàrquing i ha d’esperar tenir sort per trobar un espai buit al carrer passa directament a la categoria de ciutadà marginat.

Un ciutadà marginat per culpa de la incompatibilitat creixent que hi ha entre viure i treballar a Barcelona i agafar el cotxe es caracteritza principalment per la seva irritabilitat i per la tendència contradictòria a autoinduir-se paciència encara que se li hagi acabat. Cada vegada més, els reclutes del volant de Barcelona que es mouen per la ciutat són persones que no tenen més remei que optar pel vehicle privat perquè el necessiten per treballar o perquè no tenen alternatives de transport públic.

El govern del Consistori barceloní, sobretot el sector pijoecologista, es deu sentit molt satisfet al veure que cada dia hi ha menys gent que agafa el cotxe. Els usuaris de tren, metro i autobús augmenten i deuen pensar que és així perquè el servei ha millorat. És fàcil creure’s fal•làcies fetes a mida pels qui el seu dret a la mobilitat equival a demanar a la secretària tenir un cotxe oficial cada vegada que necessiten moure’s per la ciutat.

Hi ha una cosa que és veritat i que ha de servir de punt de partida: a Barcelona hi ha massa cotxes i tot seria molt millor si el transport públic funcionés com cal. A partir d’aquesta certesa, les polítiques de mobilitat semblen enfocar-se a posar zona verda per tot arreu (cosa que al ciutadà marginat que necessita el cotxe només el beneficia si no es mou de la seva zona, cosa altament improbable), en posar moltes parades de bicing i en no fer res per augmentar el servei ni per desembotir la gernació en hora punta del transport públic metropolità.

Tot plegat és un problema enquistat que ha deixat de ser-ho per avorriment. Els barcelonins i barcelonines ja ens hi hem resignat, els que venen de fora se n’horroritzen. És difícil fer-li entendre a algú que ve del Segrià per anar l’Hospital de la Vall d’Hebron per què a l’entorn del recinte només hi ha zona verda. Resulta que quan el pàrquing de l’hospital està ple, si es vol aparcar a prop s’ha de pagar 2,85 euros l’hora i a sobre cal estar atent als marges de temps, tenint en compte que les estàncies a l’hospital sovint són llargues i els qui hi han d’estar tenen problemes molt més greus que no pas estar pendents dels tiquets i de la guàrdia urbana. La única explicació és que tenim un ajuntament amb un desenvolupat sentiment recaptatori i poc ànim d’entendre les necessitats de la gent.

Advertisements

Una resposta to “A BARCELONA? EN COTXE?”

  1. Higini Says:

    Vinc a Bcn des del Montseny en tren+metro perquè és una bogeira entrar i paracar a Bcn. La meva valoració de Rodalies no és pas excel·lent.

    Caldria més línies orbitals, més freqüències, millors trens, més informació, català a la web de renfe, estacions com cal, aparcaments a les estacions per deixar-hi el cotxe, horaris racionals…

    En fi, que falten tantes coses que sembla que deixar el cotxe sembli una penitència…

    PD. No he parlat de vagues encobertes, averies, retards continus…. però la presa de pel ja és un altre tema… (o no).


Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: