La Federació Catalana del Taxi considera que a Barcelona sobren 1.200 llicències

Març 17, 2009

Dotze associacions consensuen un document de mesures públiques per reduir costos, rebaixar tarifes i recuperar clients

(El Punt)

La flota de taxis està sobredimensionada a Barcelona i cal incentivar les excedències i ampliar l’àmbit de servei a la perifèria de l’àrea metropolitana. Són dues de les vint-i-quatre mesures que dotze associacions de taxistes que representen el 80% de delegats del sector al Consell del Taxi han consensuat amb l’objectiu de reduir prou costos per poder rebaixar les tarifes i recuperar els clients perduts. El secretari general de la Federació Catalana del Taxi, Josep Maria Goñi, assegura que el servei ha perdut a Barcelona la característica de «popular», perquè els darrers set anys les tarifes han crescut ininterrompudament per sobre de l’IPC: «El taxi ha perdut la senyora Maria que anava al mercat i el senyor Mariano que anava al consultori.»

Recuperar aquest client popular i ciutadà no serà possible fins que no es rebaixin les tarifes, i no es podran abaratir fins que no es redueixin els costos del servei. La Federació Catalana del Taxi (FCT) situa en 138 euros diaris els ingressos mitjans del servei a la ciutat, i en 140 euros la despesa mitjana d’explotació: «Estem en condicions de rebaixar les tarifes, però haurem de reduir les despeses fins als 120 euros.» Aquesta és la mare dels ous de la problemàtica del sector, agreujada per l’excedent de taxis i accelerada per una crisi econòmica que ha provocat un 20% de caiguda dels ingressos, segons Goñi.
Les dificultats del sector han fet que dotze associacions hagin consensuat vint-i-quatre propostes que pretenen plantejar conjuntament a l’Institut Metropolità del Taxi (IMET) i a la Generalitat. Per fer front a l’excedent existent, de prop de 1.200 llicències segons la FCT, el document proposa que es facilitin les excedències voluntàries, «sempre que les llicències quedin inactives». Els taxistes també demanen l’ampliació dels límits d’operació dels taxis de Barcelona a ciutats de la perifèria metropolitana com ara Rubí, Barberà del Vallès, Badia i Sant Andreu de la Barca, així com restriccions a l’accés amb cotxe privat al centre de la ciutat. També proposaran a la Generalitat que els taxis puguin complementar la xarxa de transport públic de l’Autoritat Metropolitana del Transport amb serveis subvencionats i de pagament per plaça que permetin donar servei personalitzat en urbanitzacions, polígons industrials i trajectes nocturns de poca demanda. L’increment d’inspeccions de l’IMET a l’aeroport, l’estació de Sants, el port i el centre de la ciutat per reduir l’intrusisme, la persecució dels lloguers de llicències i l’estudi per implantar torns de treball són unes altres de les mesures que reclamen els taxistes per adaptar l’oferta a la demanda real. Entre les pràctiques fraudulentes, els representants de les dotze entitats també demanen a l’IMET que persegueixi i sancioni el pagament de comissions als conserges d’alguns hotels de la ciutat. Pel que fa a la reducció de costos, els taxistes també demanen una moratòria perquè no sigui obligatori instal•lar el sistema de seguretat 112 fins que no funcioni amb totes les garantires. Segons Goñi, els mateixos responsables del servei reconeixen avui que no disposen de prou recursos tècnics ni personals perquè el dispositiu de seguretat per als taxistes funcioni eficientment. Amb el Departament d’Interior de la Generalitat, els taxistes volen abordar aquest problema, però també la limitació de velocitat a 80 km/h, que consideren que s’hauria de flexibilitzar a l’alça en determinades hores i dies, a més d’«anul•lar» la limitació flexible de fins a 40 km/h o, almenys, «discriminar positivament» els taxis juntament amb la resta de transport públic. Els taxistes també demanen la gratuïtat de les zones verda i blava per als taxis durant un màxim de 30 minuts diaris, així com la creació de més carrils bus-taxi al carrer d’Aragó i a la Gran Via.

ALGUNES PROPOSTES

Estudi en dos mesos de l’impacte de la crisi al taxi
Persecució del pagament de comissions a conserges d’hotels
Inspecció per aturar l’intrusisme a l’aeroport, port, estació de Sants i centre de la ciutat
Eliminació del lloguer de llicències
Avaluar la implantació de torns de treball
Facilitar l’excedència voluntària amb llicència inactiva
Gratuïtat de l’àrea verda i blava durant un màxim de 30 minuts
Agilitar l’entrada i la sortida del port
Creació de la ciutat del taxi o una gasolinera autogestionada
Ampliació del nombre de parades i prova pilot de microparades al centre
Ajudes fiscals per a l’ús de combustibles alternatius
Permís de pas de taxis lliures pel carril Bus-VAO
Incorporació de vehicles de set i nou places.

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: