Les víctimes del ‘mobbing’ a Ciutat Vella no viuen tranquil.les

Març 8, 2009

Els veïns de les finques sota sospita expliquen la deixadesa dels propietaris
“Al meu bloc s’hi ven droga i hi ha prostitutes”, denuncia una dona gran

(El Periódico)

Tinc por. Sóc una persona gran i, si em fan fora, ¿on aniré? ¿A una residència? Jo no vull anar a una residència”. La dona es vol mantenir en l’anonimat. L’entrada on es para uns segons per parlar amb EL PERIÓDICO està atrotinada. Les bústies estan trencades i el cable del timbre de l’intèrfon penja i està desconnectat. Les parets escrostonades i la llum insuficient donen un toc lúgubre a l’escala. Aquesta és una de les finques de Ciutat Vella que apareixen a la querella presentada pel fiscal Fernando Rodríguez Rey per presumpte assetjament immobiliari. En la trama hi estan implicades set persones, entre elles els propietaris dels immobles, i els tentacles s’estenen fins als Estats Units i Samoa.

El conflicte entre els inquilins de renda antiga, la majoria d’ells persones d’edat avançada, i els aparents propietaris dels 10 immobles que estan sota sospita, els germans Miguel i Salvador Boluda, no són recents. María del Carmen Barba, de 76 anys, viu en un pis interior del bloc número 41 del carrer de Ferlandina. Fa 37 anys que es va instal.lar en aquesta vivenda, on s’accedeix a través d’una porta metal.litzada. El lloguer que abona és de 137 euros.

Un pati interior fa de distribuïdor de dues cases. En una d’elles, María del Carmen recorda que ha patit un continu trasllat de domiciliació dels rebuts i ensenya una carta que ha rebut fa pocs dies d’un administrador de finques en què li adverteix que l’únic propietari és l’empresa Sofic Investment –figura a la querella– i que s’ha de personar a les oficines. “Si en el termini indicat no hem rebut cap notícia per la seva part, s’emprendran les accions legals”, finalitza la missiva.

“Una vegada ens van demanar si volíem comprar el pis, però nosaltres no ho vam voler”, relata la dona. “L’entrada de la finca està malament –afegeix– perquè els propietaris no la volen pintar, ni arreglar. Les bústies estan obertes. La instal.lació elèctrica la van renovar, però està tan mal feta que les bombetes es fonen. Jo vaig haver de posar la porta metàl.lica perquè la gent no entrés al pati per drogar-se o fer altres coses. Sé que al bloc s’hi ven droga, ho he vist, i hi ha prostitutes. A més, ens han tret el terrat per instal.lar-hi un pis. Ens hem queixat a l’ajuntament, però res”.

AMENACES
Al carrer de Cardona hi ha una altra finca sota sospita. El fiscal relata que un dels propietaris va visitar els inquilins perquè canviessin els contractes de lloguer per altres de nous o perquè compressin els pisos, utilitzant “actituds i expressions verbals clarament amenaçants”. Una veïna ho corrobora: “Van insistir perquè comprés, però jo els vaig dir: ‘¡si voleu fer-me fora, feu-me fora!’ Em van pressionar. A més, m’enviaven cartes i van deixar de cobrar el lloguer. Me’n fan les mil i una”.

Francisco viu al mateix bloc. Estava de lloguer i ara és propietari. S’ha enfrontat en alguna ocasió als propietaris: “Van intentar que la meva dona firmés un altre contracte de lloguer, però no ho va fer i els vaig dir quatre coses”. Prossegueix: “A més a més, hi ha un escapament al desaigüe i tot fa molta pudor. I les cobertes de l’àtic encara s’han d’arreglar”, relata abans d’entrar a casa seva. Un jutge ha obert una investigació arran de la querella de la fiscalia. La màquina judicial ja està en marxa.

Deixa un comentari

