L’any que dictarà el ritme de Barcelona

gener 7, 2009

El túnel del TAV, la transformació de la Diagonal, la plaça de les Glòries i el zoo marcaran l’agenda de la ciutat durant el 2009

Anna Ballbona (El Punt)

L’alta velocitat avançarà cap al centre de Barcelona, un tram de la línia 9 del metro es posarà en marxa i el servei de Bicing obrirà més estacions. Són algunes de les velocitats reals amb què marxarà Barcelona aquest any. Aquests, juntament amb grans projectes oberts, acabats d’encetar o herència de l’anterior mandat, dictaran el ritme de la ciutat els propers 12 mesos i en el conjunt del mandat. És el cas de la reforma de la Diagonal, de les Glòries Catalanes, del parc zoològic, la plaça Lesseps i el pla d’usos de Montjuïc. D’aquests reptes, caldrà veure quins s’apunta el bipartit com a gols propis, i quins, en canvi, esdevenen gols inesperats en pròpia porteria. Tot això, no ho oblidem, amb el teló de fons d’una crisi econòmica que pot fer trontollar alguns projectes urbanístics.

L’agenda política del govern bipartit de Barcelona està farcida d’un seguit de temes estel•lars que, amb data i lloc ja indicats, marcaran els propers 12 mesos, més enllà dels capricis de l’atzar o el joc polític. La crisi econòmica pot posar problemes en alguns dels projectes urbanístics planejats, com els lligats a l’arribada del TAV (a Sant Andreu i la Sagrera), com la zona residencial i d’equipaments que es farà a Can Batlló (a Sants, a tocar de l’Hospitalet), o el nou barri de la Marina del Prat Vermell (a Montjuïc), per dir-ne alguns. Tot seguit, passem revista als principals reptes de Barcelona per aquest 2009. Que prenguin més o menys embranzida servirà per mesurar les forces amb què el bipartit –i l’oposició– arribaran a les properes eleccions municipals.

LA TUNELADORA COMENÇARÀ A PERFORAR EL TÚNEL DEL TAV.
Avancen les obres del tren d’alta velocitat al Clot i la Sagrera: aquest gener augmentarà l’afectació al trànsit de la zona, amb el tall de circulació al pont de Riera d’Horta, que uneix Sant Andreu i Sant Martí. A l’estiu la tuneladora començarà a perforar el túnel del TAV pel subsòl de la ciutat: entrarà pel carrer Mallorca, entre el Clot i Biscaia, fins a arribar al centre de Barcelona. Si l’inici dels treballs previs al carrer Mallorca ja va provocar queixes dels veïns i comerciants, caldrà veure què ocorre en els propers mesos. La perforació durarà gairebé un parell d’anys. Avui el temple de la Sagrada Família encara no ha deixat entrar els tècnics d’Adif per fer-hi les revisions.

UN PRIMER ESBÓS DE LA REFORMA DE LA DIAGONAL.
L’anunci, fa uns mesos, de la transformació de l’avinguda Diagonal en un gran passeig sense trànsit de cotxes, l’ha convertit, de cop i de sorpresa, en un dels projectes emblema del mandat. A l’estiu el departament de projectes urbans de l’Ajuntament ha de tenir a punt una primera proposta bàsica de com serà el passeig i la unió de les dues línies de tramvia. Al setembre ha de començar el procés participatiu amb els veïns, que durarà uns vuit mesos.

TRANSFORMACIÓ DE LA PLAÇA DE LES GLÒRIES.
Ja ha començat el desmuntatge del tambor de la plaça de les Glòries Catalanes, i aquest any s’han d’iniciar les obres del futur centre del disseny, i la construcció de diversos equipaments per a la zona. Al llarg de l’any l’Ajuntament també preveu començar les obres de l’edifici dels Encants i el poliesportiu Fort-Pienc. La transformació de la plaça, actuació important, no acabarà fins al 2014.

LA REFORMA DEL ZOO.
Fa uns dies l’Ajuntament va presentar el projecte de reforma del parc zoològic i la construcció del zoo marí. El primer semestre d’aquest any començaran les obres al zoo terrestre i també les d’urbanització del seu entorn. El conjunt de la reforma acabarà el 2015.

EL BICING.
El servei de transport públic de bicicletes, que registra una mitjana de 40.000 viatges diaris, comença el nou any amb l’objectiu d’introduir millores en el funcionament logístic, que tants maldecaps provoca als abonats. A més, aquest any està previst obrir 40 estacions més a l’Eixample i Ciutat Vella, per descongestionar les actuals.

EL PLA D’USOS DE MONTJUÏC.
El novembre passat es van presentar les conclusions del procés participatiu sobre el pla d’usos de Montjuïc. Ara la feina és del bipartit, que ha de tenir enllestit pel proper mes de maig aquest pla, que passarà a ordenar urbanísticament la muntanya i l’ús social que se’n fa.

EL PLA DE REFORMA DEL CARMEL.
Després de l’aprovació del pla de reforma del Carmel, el juliol passat, s’haurà de veure quins són els primers passos que es fan per aplicar-lo. La Coordinadora d’Afectats pel pla segueix demanant-hi rectificacions.

L’AVANÇ DE LA LÍNIA 9.
Aquest any es posarà en marxa un primer tram de la línia 9 del metro, el que transcorre per Santa Coloma de Gramenet. Les obres segueixen a bon ritme a la Sagrera, i posen a prova la paciència de veïns i comerciants.

LA REQUALIFICACIÓ DEL MINIESTADI.
Els veïns de les Corts mantenen la seva oposició frontal a la requalificació del Miniestadi per fer-hi equipaments. Fins ara els intents de negociació entre l’Ajuntament, el FC Barcelona i els veïns han estat fallits.

LA BARCELONA BARRI A BARRI.
L’Ajuntament va fixar fa poc més d’un mes un catàleg de serveis i equipaments mínims de proximitat per als barris. Aquest 2009 els consellers de barri hi començaran a treballar per tenir a punt, amb vista a l’any següent, 73 plans estratègics que concretin les necessitats de cada barri.

MERCATS EN TRANSFORMACIÓ.
El 26 de gener es tallarà la ronda de Sant Antoni per fer les obres per instal•lar-hi les veles provisionals on aniran els venedors. S’hi traslladaran a mitjan any. A partir d’aleshores començarà la reforma d’aquest històric mercat. Serà una de les més destacades d’entre les que hi ha programades. Aquest 2009 començaran les obres per remodelar quatre mercats més: el Ninot, el Guinardó, Bellcaire i Sants.

LA PLAÇA LESSEPS.
S’inaugura a finals d’aquest mes, amb polèmica inclosa. Els veïns han mostrat el seu descontentament amb el resultat de la reforma i batallaran per introduir-hi millores puntuals. A la plaça Lesseps encara li queden les obres per a l’estació de metro de la línia 9. Aquest any s’hauran d’acabar de perfilar els grans projectes urbanístics lligats al TAV, i que afecten Sant Andreu, la Sagrera i la Verneda. Aquests barris fa anys que esperen del TAV una compensació a les mancances d’equipaments que arrosseguen. Per això, aquest any permetrà veure si es satisfan les demandes veïnals en aquestes qüestions, també lligades a com avancen la gran quantitat de promocions urbanístiques projectades. De retruc, la congelació del sector immobiliari amenaça d’afectar seriosament el futur de la construcció de l’estació de la Sagrera, una altra de les incògnites amb què es va tancar el 2008. La reforma d’aquest eix central de la ciutat de seguida ha fet créixer les veus que pregunten com es reordenarà el trànsit. Els veïns de l’Eixample ja han advertit que els carrers del voltant de la Diagonal no poden engolir els 60.000 vehicles que es calcula que hi passarien. Els 30 mesos d’obres que tindrà el mercat de Sant Antoni són una prova de resistència per als venedors que, com els d’altres mercats que afrontaran una reforma, tremolen encara més pels efectes de la crisi. Els venedors de Sant Antoni han reclamat mesures per mantenir el comerç viu.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: