Foment desemborsa a Madrid els diners que regateja a la Sagrera

Desembre 21, 2008

El ministeri finança l’ampliació d’Atocha, amb un cost de 520 milions
Gallardón anuncia la urbanització de les 310 hectàrees del ‘pla Chamartín’

(El Periódico)

Tal com va dir l’escriptor de ciència-ficció Philip K. Dick –autor del relat que va inspirar el film Blade Runner–, que un sigui paranoic no vol dir que no el persegueixin. Aplicat al caràcter català, es pot afirmar que el fet que un sigui victimista no significa que no pateixi greuges comparatius. Alguns fan posar vermell i tot. Mentre l’estació de la Sagrera segueix sent un fantasma situat a l’últim erm urbà de Barcelona, sense data d’inici d’obres i, encara pitjor, sense finançament compromès per ningú, la ministra de Foment, Magdalena Álvarez, va presentar dijous la remodelació de l’estació d’Atocha, que finalitzarà la primera fase el 2010.

Foment preveia pagar el 62% dels 592 milions que costarà la Sagrera amb les plusvàlues que obtindria de la venda dels terrenys ferroviaris de la zona. L’Ajuntament de Barcelona, l’any 2002, hi va posar el seu granet de sorra a l’elevar un 40% el sòl edificable de l’àrea. La crisi immobiliària ha acabat amb aquest particular conte de la lletera.
Divendres, el ple de l’ajuntament va demanar, per unanimitat, a Foment que assumeixi l’obra en la seva totalitat. A les mans dels 41 regidors barcelonins hi cremaven els retalls de la premsa local madrilenya on una ufanosa Magdalena Álvarez presentava la reforma d’Atocha, valorada en 520 milions.

RECONSTRUCCIÓ
Perquè el que es farà a Atocha és una reforma. I no només perquè la seva construcció data del 1851, sinó perquè va ser refeta entre el 1988 i el 1992 per albergar la primera línia d’AVE, Madrid-Sevilla. Va costar 25.000 milions de pessetes, fet que, actualitzat amb la inflació, serien 250 milions d’euros. I no s’hi van escatimar recursos: el jardí tropical cobert de 4.000 metres quadrats que la caracteritza, amb les seves plantes carnívores i tortugues, va costar 705 milions de pessetes, més de set milions d’euros actuals.

En aquells mateixos anys –pre- olímpics, per a més inri–, l’estació de França també va ser reformada. O més ben dit dignificada arquitectònicament. S’hi van invertir 8.000 milions de pessetes. Menys d’un terç del que es va emportar Atocha, i l’equivalent actual a 80 milions d’euros.

Amb tot, la d’Atocha no va ser l’única bona notícia ferroviària per a Madrid. Dijous mateix, l’alcalde, Alberto Ruiz-Gallardón, va anunciar que l’anomenat pla Chamartín, després de 15 d’anys en via morta, es posaria en marxa. El pla Chamartín és
la Sagrera de Madrid. Un erm de 310 hectàrees –per 230 de l’estació barcelonina– al costat de l’estació homò- nima. I mentre la crisi econòmica és la causa de la frenada de la Sagrera, per la caiguda de les plusvàlues, Gallardón va vendre el projecte justament com un antídot a la crisi: des dels temps de Roosevelt, en moments de crisi no hi ha res com fomentar l’obra pública.

I aquest és l’objectiu de Foment –a Madrid–, tot i que per fer-ho utilitzi un model ben diferent al que es desenvolupa a Barcelona. Si a la capital catalana prefereix un esquema socialdemòcrata, on les administracions controlen la venda dels
terrenys, a la capital d’Espanya es va optar, el 1994, per una fórmula molt més liberal: posar-se en mans de la iniciativa privada.

Aquell any es va adjudicar l’edificació de les 200 hectàrees propietat de l’Estat a la companyia Duch (Desarrollo Urbanístico de Chamartín, la unió del BBVA i la constructora San José). Duch pagarà uns 1.200 milions de plusvàlua a Foment –construirà unes 16.000 vivendes– i la ministra Álvarez s’ha compromès a invertir part d’aquests diners a construir la nova estació subterrània de Chamartín, un túnel d’alta velocitat entre aquesta estació i Atocha, i tres estacions de Rodalies, a la T-4 de Barajas, i als barris d’Hortaleza i Fuencarral. Amb el que sobri, Álvarez va prometre aixecar 2.000 vivendes més, però de protecció oficial. A la Sagrera, les plusvàlues no arriben, ja se sap, ni per pagar el 62% de l’estació.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: