Sí al canvi; més dubtes en la consulta

Octubre 5, 2008

(Avui)

Ole Thorson
Enginyer i expert en trànsit
“La Diagonal en el tram de l’Eixample té dos punts dèbils: el transport públic, que hi transita a una velocitat massa lenta, i l’amplada de les voreres, que és molt reduïda i fa que la zona no sigui òptima ni per al passeig ni per a les compres. Crec que és bàsic donar més facilitats al transport públic i reduir els temps d’espera, és a dir, canviar la regulació dels semàfors, no en detriment dels vianants sinó del transport privat. Cal ampliar les voreres, a més de reduir el nombre de carrils de circulació, perquè en aquests moments la Diagonal no és apta perquè els vianants la creuin. Quant a la consulta, crec que el que és necessari és que hi hagi participació ciutadana en l’elaboració del projecte, ja sigui a través d’una consulta popular o de treballar amb associacions de veïns i altres entitats. Un bon projecte s’ha de fer comptant amb la ciutadania, però no només a la Diagonal, sinó arreu de la ciutat. Crec que cal fer el salt per veure que les obres importants necessiten consultes, però això ja és un tema que afecta el sistema polític. Hem de decidir si volem una democràcia en què només es consulta cada quatre anys o una que permeti preguntar sobre projectes com aquest”.

Ricard Riol
President de l’Associació per a la Promoció del Transport Públic
“Ara la Diagonal és un bunyol per a tots els mitjans de transport que hi circulen. Creiem que s’ha de dibuixar una ciutat amb prioritats de transport diferents, en què el més important sigui el transport públic. Així quedaria el tramvia al centre i el carril bus al costat, amb dos carrils per sentit per al transport privat i una vorera de deu metres d’amplada, als quals caldria restar l’espai del carril bici, instal•lat al costat de la filera d’arbrat i diferenciat de la vorera. L’opció que planteja un tipus rambla suposa massa divisió en l’espai de vianants, acaba resultant poc útil. D’altra banda, crec que aquest és un tema massa específic i tècnic per fer-ne una consulta pública. En canvi, penso que no seria mala idea fer una consulta sobre la mobilitat en general, una pregunta com: «A qui creieu que s’ha de donar la prioritat: al cotxe o al transport públic?»”.

Carles Donyate
Arquitecte
“Tenint en compte que ja estan fets els altres dos trams del tramvia, aquest resulta imprescindible, perquè és el que fa d’enllaç. La reforma de la Diagonal és, per tant, bàsica. Veient els models que es presenten crec que és més aconsellable el que ubica el tramvia als laterals, més a prop dels vianants, i al centre tot el que és el vehicle privat, perquè així s’allunyen més dels vianants els vehicles que van a més velocitat. D’altra banda, crec que tot i que sí que és necessària molta participació ciutadana en el projecte, penso que el referèndum no és la millor opció, perquè es tracta d’una obra massa complexa i de massa envergadura per prendre les decisions per aquest sistema”.

Josep Lluís Franco
President de l’Associació de Veïns de l’Esquerra de l’Eixample
“La reforma de la Diagonal és un tema que ha preocupat des de fa temps l’Associació de Veïns, amb la idea de transformar-la en un gran passeig ciutadà, i la connexió de les dues línies de tramvia suposa fer un gir cap a un transport més sostenible i dóna resposta a una reivindicació veïnal que ja fa anys que dura. Per tant, la idea ens sembla molt bé. El que ens preocupa és que es tiri endavant amb el mateix tarannà que va tenir la presentació de l’alcalde Hereu del projecte, quan, de manera no meditada, va dir que es desviaria el trànsit privat per l’Eixample. Tenint en compte que estem parlant d’un volum de trànsit mitjà de 70.000 vehicle al dia, això representaria el col•lapse dels carrers de l’Eixample, que de per si ja van prou carregats. Cal fer un planejament global de l’operació, el que no pot ser és despullar un sant per vestir-ne un altre. Però la idea de convertir-ho en un bulevard ens sembla formidable perquè, a més, ha de permetre potenciar el transport públic i reduir el nombre de vehicles privats que creuen la ciutat.

Seria bo que tothom hi pogués estar d’acord, és a dir, buscar un acord de base i, en aquest sentit, la consulta podria ser una forma, però el que és clar és que cal molt de debat previ, que la gent no vagi a votar sense saber de què es parla”.

Josep Maria Goñi
Secretari general de la Federació Catalana del Taxi
“El que és clar és que l’enquesta de mobilitat evidenciava que un 33% dels ciutadans es desplacen a peu, un altre 33% amb transport públic i la resta en vehicle particular, però en canvi l’espai vial disponible no representa aquestes proporcions, sinó que hi ha un clar domini dels vehicles particulars. Això ha de canviar. Una de les nostres propostes és instal•lar un peatge al centre de la ciutat, del qual estarien exempts els veïns, i que suposaria una reducció del 30% de la circulació. També parlem de la remodelació de la Diagonal, amb l’impuls del tramvia en superfície, amb la intenció de convertir-la en un bulevard. Cal ampliar les voreres i fer passar el tramvia pels laterals, proper a la zona de vianants. L’enllaç de tramvies permetrà disminuir les línies d’autobús que circulen per la Diagonal i així millorar el servei en altres línies. La consulta em sembla bé, perquè crec que massa sovint els polítics se senten en possessió de la veritat absoluta”.

Josep Maria Rovira

Vicedegà del Col•legi d’Enginyers Industrials de Catalunya
“La necessitat d’adequar la Diagonal als nous temps és una realitat acceptada per tothom. És imprescindible convertir una via de pas en una via d’estar. En aquest sentit, creiem que és bàsic potenciar el transport públic, perquè en aquests moments la circulació d’autobusos per aquesta via és insostenible: de mitjana, un autobús cada 30 segons en hora punta. Amb el sistema de tarifa integrada, hi podria haver autobusos que conduïssin la gent a la Diagonal i, a partir d’aquí, que el tramvia fos el transport públic de referència. Crec que el que s’ha de decidir és si el tramvia s’ubica al centre o als laterals: una opció representa perdre un carril i l’altra més problemes per retirar els tramvies si s’avarien, i caldrà valorar-ho. Quant a la necessitat o no de la consulta, no tenim cap criteri establert. El que és clar és que cal donar veu als ciutadans, però no entrem a valorar si el sistema és a través d’un referèndum, consultant associacions de veïns…”.

Albert Garcia
Portaveu d’Amics de la Bici
“Ja fa molt de temps que reclamem que es facin canvis a la Diagonal, ens sembla perfecte que s’enllaci el tramvia sempre, i sobretot, que es millori el carril bici, que en aquests moments està pintat sobre la vorera. El nou carril ha de ser segregat i ha de permetre creuar la ciutat de punta a punta amb bicicleta i de forma segura. Ens semblen bé els dos models de reforma que han sortit, tot i que sempre és millor el model central, és a dir, amb tots els vehicles circulant pel mig del carrer i deixant un espai més gran per al passeig de les persones. No crec que sigui necessària cap consulta, perquè és clar que és una mesura que busca el bé públic. Seria diferent si es tractés de mesures per afavorir el vehicle privat, en aquest cas potser sí que caldria una consulta. Fer-la seria embolicar la troca i allargar el problema”.

Josep Oliva
Arquitecte i vicepresident d’Amics de la Ciutat
“El canvi és bàsic, cal reforçar la Diagonal com a via comercial i urbana. I per a això són necessàries voreres d’uns nou metres d’amplada i no tan estretes com fins ara i la connexió del tramvia, que faria passar pel carril del costat de la vorera, a prop de l’espai de vianants. Això també ha de permetre millores en el carril bici, fer-lo segregat i no dibuixat sobre la vorera, i, finalment, el trànsit privat concentrat als carrils centrals. A més, es podria eliminar alguna línia de bus, perquè el tramvia ja cobrirà el recorregut sencer. Penso que és un error ubicar el tramvia al centre, perquè es desvincular-lo de la zona de vianants. Val més perdre circulació lateral i guanyar valor urbà.
La consulta no és el millor sistema. No ho acabo de veure clar, no perquè vulgui deixar el tema en mans dels experts, sinó perquè és un projecte de gran envergadura i complexitat. Estic d’acord que cal donar a conèixer tots els projectes amb infografies i tot, perquè la ciutadania els vagi seguint, i també comptar amb la seva participació, però no veig clar que el referèndum sigui el millor sistema a l’hora de decidir”.

Jordi Ludevid
Degà del Col•legi d’Arquitectes de Catalunya (COAC)
“La nova Diagonal hauria de ser, sobretot, un projecte d’arquitectura de qualitat màxima i amb una autoria clara.

És necessària una consulta popular? Crec que a l’Ajuntament -elegit democràticament, convé tenir-ho present- correspon decidir de quina manera activa els mecanismes de participació ciutadana, que a Barcelona són molts i contrastats.”

Jordi Giró
Vicepresident de la Federació d’Associacions de Veïns de Barcelona (FAVB)
“El que és clar és que és necessari l’enllaç del tramvia i que s’ha de fer en superfície. Aquesta és una reivindicació històrica dels veïns i la reforma hi ha de donar resposta. També és clar que les bicicletes han de disposar d’un canal propi. Els eixos bàsics són la millora del tramvia, disminuir la contaminació i esponjar el trànsit a la ciutat. Partint d’aquí, caldrà anar analitzant els diferents models possibles. Sobre el tema de si és necessària o no una consulta popular, creiem que cal assumir aquesta qüestió des d’un punt de vista més ampli: cal un debat més general sobre la circulació a la ciutat. El que no podem és confondre la ciutadania i donar ales a lobbies de pressió. És necessària una anàlisi sobre el trànsit. El que no pot ser és, per exemple, que es parli de desviar per l’Eixample els 70.000 vehicles que de mitjana passen per la Diagonal”.

2 Respostes to “Sí al canvi; més dubtes en la consulta”

  1. JORDI FLORES CAÑADAS Says:

    Nuevamente veo que son muchas las personas que opinan sobre las necesidades y futuras maravillas de la DIAGONAL, enlace de tranvias, aceras mas anchas, autobuses a todo tren, taxis con plena libertad de movimiento, el bing mas electrizante y veloz.
    Reinvidicaciones antiguas o de siempre que nunca fueron oidas, ahora parece que los oidos son sensibles a los susurros y vamos a correr para hacer todo lo que en años no se ha hecho.Si hay negocio todo vale.
    No alviden a los ciudadanos de a pie, una reforma tan espectacular que afecta a la ciudad, es para consultarla atodos los ciudadanos, no solo a los que viven en la zona.
    Jordi Flores

  2. andreu Says:

    Sento no estar d’acord amb el senyor Flores. La població en general no tenim prou informació sobre el projecte, a excepció feta que se’ns plantegin tres opcions vàlides i determinem quina volem en funció de preferències estètiques. Si vostè s’hi fixa, cada associació es basa en el seu criteri. Quants criteris hem de tenir en compte per votar una cosa així, una per cada persona??? Si la majoria diguessin que tota la diagonal ha de ser meitat passeig, una quarta part bicis i una quarta part bus, treient el cotxe privat, seria una solució democràtica però seria bona??? Hem de buscar una solució que millori el motiu pel qual es fan les obres: millorar la mobilitat i connectabilitat sense generar un tap continu. Jo personalment, tinc idees però no és suficient, per això tenim i paguem tècnics (que per cert són molt bons) i polítics que arrisquin. Això sí, CONSENS polític!


Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: