L’associació pel transport públic i ICV al·leguen contra el futur túnel d’Horta

Agost 19, 2008

L’associació també prefereix rescatar els peatges de les autopistes que fer autovies alternatives

Xavier Miró (El Punt)

La construcció de nous túnels ferroviaris o viaris entre Barcelona i el Vallès a través de la serra de Collserola es perfila com un dels motius destacats de les al·legacions que administracions públiques, institucions i entitats presenten al pla territorial metropolità de Barcelona, l’avantprojecte del qual ha aprovat la Generalitat. L’associació Promoció del Transport Públic (PTP) i ICV-EUiA de Barcelona ja han al·legat contra el projecte de túnel ferroviari d’Horta. Mentre ICV, però, s’oposa a fer cap nou túnel, l’entitat creu més barat i útil fer un nou pas al turó de Montcada per a la línia C4 del servei de rodalies de Renfe. El conseller de Política Territorial, Joaquim Nadal, deia diumenge a aquest diari que el túnel d’Horta «es farà»i serà només ferroviari.

La PTP qualifica de «bondadós» l’avantprojecte de pla territorial metropolità perquè el considera encertat en matèria urbanística. «Seria un magnífic treball urbanístic si no fos per la manca generalitzada de racionalitat en les infraestructures del transport que planteja», s’afirma en l’extens document d’al·legacions presentat aquest juliol per l’entitat. L’associació considera que les infraestructures dibuixades al pla territorial responen més a un «desenvolupisme accentuat» que als criteris de planificació del mateix pla.

Pel que fa a la infraestructura ferroviària, la PTP considera fora de lloc que la Generalitat plantegi incrementar la xarxa en 543 quilòmetres, un 70% més que l’actual, quan aquesta no s’ha remodelat en un segle: «sembla temerari aventurar-se en la construcció de grans eixos sense arreglar primer els que han trigat 150 anys a consolidar-se». Per exemple, proposa com a alternativa al previst túnel d’Horta, de 6,2 quilòmetres i per a Ferrocarrils de la Generalitat (FGC), una connexió de poc més de dos quilòmetres al turó de Montcada per a la línia C4 del servei de rodalies de Renfe. Segons la PTP, s’estalviarien quatre estacions i deu minuts de viatge cap al Vallès i no caldria executar una nova línia des d’Horta a Glòries per un costat i des d’Horta a Terrassa per l’altre. En aquest sentit, la PTP recorda que el servei de rodalies és el transport públic «més extens de Catalunya i el que dóna servei a més municipis» i, per això, reclama també com a prioritari que es projecti un tercer túnel a dins de Barcelona per a trens de rodalies i regionals en comptes d’estendre metro i FGC, que considera menys necessaris. ICV de Barcelona també està en contra del túnel d’Horta perquè considera que n’hi ha prou amb habilitar una nova doble via sota el turó de Montcada que permeti trens semidirectes cap a Sabadell, Terrassa i Cerdanyola per mitjà de la línia C4.

Un cop esgotades les possibilitats del turó de Montcada, però, la PTP està d’acord en la proposta de la Generalitat de prioritzar un nou túnel de FGC entre Gràcia, Av. Tibidabo i Sant Cugat, mentre que ICV el considera «del tot innecessari». Per la PTP el problema és que la Generalitat i l’Estat executen xarxes separades amb amples de via diferents per a mercaderies, rodalies i alta velocitat, i això fa que les prestacions de cada corredor de rodalies siguin les mateixes de sempre i hagin acabat funcionant més lentament que en els anys 80, a més de ser «les úniques d’Europa a perdre els trens semidirectes entre ciutats importants». La PTP proposa que els corredors actuals de tren quatripliquin vies. A més, també és partidària que tota la xarxa ferroviària s’unifiqui en ample internacional tal com preveu l’Estat per acabar amb els diversos corredors separats. L’entitat també considera prioritari construir un eix de tren entre Sabadell i Granollers abans de construir el quart cinturó. I és que la PTP s’oposa a la construcció de nous grans corredors viaris sobre el territori. Per exemple, creu més racional invertir en el rescat dels peatges perquè les autopistes actuals funcionin com a corredors gratuïts que no pas construir noves autovies paral·leles a les autopistes de peatge. El govern català no donarà a conèixer el volum i el contingut de les al·legacions fins que no acabi el període de recollida i s’hagin analitzat globalment.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: