Les crítiques a l’ampliació de la Sagrada Família arriben a Anglaterra

Agost 15, 2008

Controvèrsia sobre la conservació del patrimoni arquitectònic de Barcelona
El diari ‘The Guardian’ destaca la campanya del FAD contra la continuació de l’obra de Gaudí
El rotatiu qüestiona el mercantilisme del projecte, contrari a l’esperit de l’autor, i la falta de rigor

Albert Ollés (Avui)

Durant la seva curta però intensa estada a la Barcelona revolucionària de finals del 1936 i principis del 1937, l’escriptor i periodista britànic George Orwell es va emportar una des- agradable impressió de la Sagrada Família. Tant que, tal com va escriure a Homenatge a Catalunya, el llibre en què va narrar les seves vivències durant la guerra civil, li va sorprendre enormement la benevolència que van tenir els anarquistes amb el temple, que van saquejar però no van destruir.

Les coses han canviat amb el temps i el 20% dels 2,8 milions de visitants que va tenir la Sagrada Família entre el juny del 2007 i el maig del 2008 van ser britànics, tot i que la campanya iniciada fa dos mesos pel Foment de les Arts i el Disseny (FAD) contra la continuació de l’obra de Gaudí comença a sembrar nous dubtes. Així es desprèn de l’article publicat pel prestigiós diari londinenc The Guardian en la seva edició d’ahir, en què es fa ressò del manifest Gaudí en alerta roja i qüestiona el projecte dirigit pel patronat gestor del temple.

PATERNALISME ANACRÒNIC
El text, que obre una de les pàgines de la secció d’Internacional, destaca les crítiques al mercantilisme del pla, contrari a l’esperit de l’autor, i a la poca rigorositat arquitectònica de les obres en relació amb la idea original. Per donar suport a aquesta idea, l’article reprodueix de manera textual un paràgraf del manifest del FAD, divulgat el 20 de juny passat, en què s’assenyala de manera directa els responsables de la continuació dels treballs: “El que sobresurt és la mediocritat d’un grup de tècnics i promotors que, en el millor dels casos carregats de bona fe però submergits en un paternalisme anacrònic, utilitzen Gaudí, una vegada més, per llegar la seva empremta personal en detriment de l’obra original”.

També s’hi inclouen unes declaracions de Manuel Borja-Villel, actual director del Museu Reina Sofia de Madrid i exdirector del Macba, en què assegura que el que s’ha construït des de la mort de Gaudí, el 1926, té molt poc a veure amb l’objectiu inicial de l’autor. “S’acosta més a la construcció d’una atracció turística”, assegura Borja-Villel, un dels més de 100 representants del món cultural, artístic i arquitectònic que han firmat el manifest.

El text rememora anteriors polèmiques al voltant del mateix tema, com la viscuda a la dècada dels 90 amb les escultures afegides per Josep Maria Subirachs, i recorda que la Sagrada Família ha triplicat les dimensions des que es van reprendre les tasques de construcció. També es recull la polèmica sobre el pas del túnel de l’AVE a prop dels fonaments del temple expiatori i es parla dels altres casos d’agressió a obres gaudinianes denunciats pel manifest a la Colònia Güell, la Casa Batlló i el Palau Güell.

JORNADES DE DEBAT
La campanya impulsada pel FAD per alertar sobre el perill del llegat de Gaudí viurà una segona entrega el mes d’octubre amb motiu d’unes jornades de debat en què s’estudiaran més mesures de pressió de cara al futur.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: