L’Estat privatitzarà el 30% dels aeroports però mantindrà el control del Prat

Agost 2, 2008

Amb el nou model, la Generalitat tindrà una participació de fins al 19% d’aquesta infraestructura

P. Mercadé (El Punt)

La Generalitat gestionarà fins a un 19% del Prat i el capital privat en controlarà un 30% més, segons es desprèn de «les línies bàsiques» del nou model aeroportuari aprovat ahir pel Consell de Ministres. El 51% restant continuarà en mans de l’Estat. La ministra de Foment, Magdalena Álvarez, va deixar clar que el govern espanyol mantindrà una clara la majoria a l’aeroport per garantir «mitjançant la gestió en xarxa la seguretat i qualitat del servei». Per fer possible aquesta gestió compartida, caldrà fer una escissió d’Aena en dues entitats estatals diferenciades: una s’ocuparà de la navegació aèria i l’altra de la gestió aeroportuària.

Catalunya podrà participar en la gestió de l’aeroport del Prat, segons el nou model aeroportuari aprovat ahir pel Consell de Ministres. Malgrat que les línies bàsiques de l’acord que surten al lloc web del Consell són breus i poc concretes, tot apunta que la Generalitat tindrà un 19% en l’ens que gestionarà l’aeroport de Barcelona i un 30% més el controlarà l’empresa privada. El 51% restant, i per tant la majoria, continuarà en mans de l’Estat, segons va confirmar la ministra de Foment, Magdalena Álvarez.

El nou model aeroportuari ha estat pensat unilateralment per l’Estat, segons reconeixia en declaracions a Catalunya Informació el secretari de Mobilitat, Manel Nadal. L’alt càrrec de la Generalitat considerava la proposta «insuficient» perquè recalcava que la intenció de la Generalitat és ser «decisiva» en el nou organisme. El govern no serà l’única administració que participarà de la gestió d’un aeroport, també ho farà la Comunitat Autònoma de Madrid amb Barajas pel fet que es tracta de dues infraestructures amb un volum superior als 30 milions de passatgers.

Per fer possible aquesta gestió compartida, s’haurà de fer una escissió d’Aena en dues entitats empresarials diferenciades: una es farà càrrec de la navegació aèria i l’altra s’encarregarà de la gestió de l’aeroport. Álvarez va explicar que l’Estat ha contractat un banc de negocis que elaborarà un informe per determinar quina és la forma més adequada de donar entrada al capital privat. Entre les possibles opcions no es descarta la sortida a la borsa.

Caldrà veure el calendari per privatitzar els aeroports que, segons Álvarez, es guiarà per la prudència i per fer els canvis progressivament. La ministra va parlar de canvis «a dos anys vista».

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: