A remolc de l’apagada

Juliol 23, 2008

Encara hi ha 3 de les 11 subestacions amb una sola línia d’alimentació elèctrica i un terç de Barcelona en perill de repetir l’incident
La inversió ha reduït el temps d’interrupció del subministrament de 54 a 19 minuts/any

Quim Torrent (Avui)

Avui fa exactament un any Barcelona es va quedar a les fosques. 300.000 abonats de Fecsa Endesa es van quedar sense subministrament elèctric. Un cable d’Endesa de mitjana tensió que va caure sobre una subestació de Red Eléctrica (REE) va desencadenar una avaria que va acabar amb un greu incendi a la subestació de Maragall, que va provocar que uns 10.000 abonats es quedessin tres dies sense llum.

L’apagada va posar de manifest el fràgil sistema energètic de Barcelona. Una xarxa de transport i distribució sense les proteccions suficients perquè un curtcircuit en un punt posés en perill el sistema sencer. I és que l’estructura gairebé lineal de la xarxa de transport fa molt difícil distribuir l’electricitat en segons quins punts de la ciutat si una de les grans subestacions queda inutilitzada.

Ara mateix el que va passar amb Maragall es podria repetir a 3 de les 11 subestacions de Barcelona. Motors i les Corts només disposen d’un cable d’alimentació de 220 kV (alta tensió) mentre que Penitents rep l’electricitat a través d’un sol cable de 110 kV. L’informe sobre la situació elèctrica que l’Ajuntament va presentar al mes de juny alertava que la xarxa “no estava dissenyada per permetre una ràpida recuperació dels subministrament” davant d’un incident com el del 23-J. Una part important de la ciutat -les xifres dels experts ballen d’un 20% a un 40%- podria quedar-se sense subministrament si es produís un incident semblant.

L’apagada ha acabat servint per posar les piles tant a les administracions com a les dues empreses implicades. Els deures que no s’havien fet en anys s’estan fent ara. A banda de refer els equips destruïts per l’incendi, la principal millora introduïda per REE ha sigut la instal·lació d’una tercera línia de 220 kV per completar l’enllaç de la subestació Maragall. Un cop reconstruïts els enllaços amb les subestacions d’Urgell i Badalona, cosa que ha permès recuperar la xarxa de transport prèvia a l’apagada d’ara fa un any, el 7 de juliol va entrar en funcionament la tercera línia elèctrica de 220 kV, que està connectada amb la nova subestació de Sagrera. Aquesta nova instal·lació està situada entre les de Maragall i Badalona, i està pensada per reforçar la xarxa de transport i per facilitar el subministrament a la línia 9 del metro, però en cas de ser necessària, també podria subministrar corrent elèctric als abonats particulars.

Millor que fa un any
“Els treballs completats aquest juliol reforcen el mallat de la subestació de Maragall i podem afirmar que la xarxa de transport està ara millor que fa un any i molt millor de com estava quan REE va adquirir aquesta infraestructura a Endesa”, va indicar un portaveu de REE.

En canvi, des d’Endesa s’assegura que “la xarxa de distribució ja fa temps que està mallada”. “Si no ho hagués estat, fins fa un mes la zona de Maragall encara funcionaria amb grups electrògens”, explica un portaveu de la companyia. Endesa, però, sí que reconeix que el 23-J va donar un impuls més a les inversions. La companyia ha invertit 100 milions addicionals per realitzar millores que no estaven previstes.

Per avalar aquestes tesis, els responsables de la companyia al·leguen, per exemple, que el temps d’interrupció -que és l’índex de qualitat del servei que s’utilitza habitualment- l’any 2001 era de 2 hores i 28 minuts mentre que l’any passat ja s’havia reduït a 54 minuts. De tota manera, les actuacions d’aquest any han permès rebaixar aquest índex a només 19 minuts, pràcticament un terç del que hi havia el 2007, cosa que indica que les actuacions de l’últim any han millorat molt el subministrament.

Ara mateix a la zona de Maragall, ja només queda desmuntar la subestació mòbil que es va construir després de l’incendi. La subestació definitiva ja s’ha renovat completament, però està funcionant en període de proves fins a finals d’agost.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: