El cost de la L-9 es dispara per les parades de les tuneladores

Juliol 8, 2008

CiU denuncia que la “mala gestió” de les obres i els projectes que ha fet el govern són al darrere del gran retard acumulat
Rull proposa que s’informi setmanalment al Parlament de com avancen els treballs

Quim Torrent (Avui)

La línia 9 va camí de rècord. Però no únicament de ser la línia de metro més llarga d’Europa, sinó de ser la que trigarà més a ser construïda i, sobretot, la que ha generat més polèmica política. Ahir va ser CiU qui va tornar a obrir la caixa dels trons per denunciar que “la mala gestió del govern” pot provocar que acabi costant el doble del que el primer govern tripartit va estimar el 2004 en una auditoria externa encarregada.

El document, sobre el qual la conselleria d’Obres Públiques ha basat les constants modificacions a l’obra, xifrava aquell 2004 en 3.745 milions el cost total de la línia. Eren 1.800 milions més que l’optimista previsió inicial que va fer l’últim govern Pujol. A data d’avui, però, el govern socialista ja xifra el cost final en 6.500 milions, i CiU denuncia que es podria arribar a 7.500 si es mantenen els errors de gestió.

La denúncia convergent es basa en tres arguments: els errors en l’execució de l’obra, els retards a l’hora de construir algunes estacions i els retards i aturades de l’obra causats per una tramitació administrativa de projectes molt lenta. El principal problema són les constants aturades que han patit les tres tuneladores que han funcionat entre el setembre de 2007 i el maig passat.

Segons les dades que la federació ha obtingut de fonts pròximes a l’obra, les tres tuneladores van estar més dies parades del que el govern va assegurar en resposta parlamentària. Rull va assegurar que la tuneladora que feia el tram Sagrera-Macropou només va treballar 63 dels 263 dies del període estudiat, un 24%. Igualment, el rendiment de la que treballava al tram Macropou-Havaneres, que va acabar ahir la perforació, és del 33% de dies, i la de Mas Blau-El Prat, del 43%. La federació calcula en 90.000 euros diaris el cost de tenir parada una tuneladora.

Aturada nocturna

Amb aquestes dades a la mà, Rull, acompanyat per Xavier Trias, va assegurar que les aturades eren bàsicament per “causes administratives no lligades a les empreses”. En aquest sentit, va posar d’exemple les aturades de treballs nocturns per molèsties a veïns, en el cas de les dues primeres tuneladores, i el retard en la tramitació del tram Sagrera-Zona Universitària, que ha afectat la perforadora que feia el tram Sagrera-Macropou. CiU sosté que la tuneladora que treballa a la zona del Llobregat estarà aturada fins al setembre perquè no s’ha aprovat a temps el projecte constructiu modificat del tram Mas Blau-El Prat.

Per tot plegat, Rull va anunciar que entrarà una proposta de resolució al Parlament per obligar al govern a informar setmanalment de com avancen les obres . Trias va qualificar la situació de “desgavell preocupant”, sobretot perquè, si no s’avança al ritme adequat, el “finançament de l’obra perilla”.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: