Els sindicats i TMB comencen a negociar el conveni del bus

Mai 27, 2008

Fase final de la resolució del conflicte del transport públic
Les dues parts es reuniran dijous que ve per ratificar el preacord de l’abril
El document ha de plasmar com aplicar els 2 dies festius i la reducció de jornada

Jordi Subirana (El Periódico)

Les negociacions per intentar tancar definitivament el conflicte del bus de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) es reprendran aquesta setmana. Dijous que ve, l’empresa i els cinc sindicats (dividits perquè només dos, CGT i ACTUB, van recolzar la vaga passada, i CCOO, UGT i SIT no la van secundar) es tornaran a asseure en una taula per ratificar en un conveni el preacord que va permetre a mitjans d’abril posar fi a les aturades que, des del mes de novembre passat, van deixar sense servei de bus durant 18 dies tota l’àrea metropolitana de Barcelona.

Les reunions, no obstant, no comencen bé. De fet, comencen amb retard ja que la Generalitat, a través del Departament de Treball, ha hagut d’exercir de mediadora per decidir com es repartiria la representació sindical en la taula de negociació. UGT i CGT no es van posar d’acord sobre a quin dels dos sindicats li corresponia adjudicar-se un dels 12 membres de la taula.

PERCENTATGE DE VOTS
Finalment, Treball va donar la raó a UGT a l’entendre que l’adjudicació del representant havia d’estar basada en el percentatge de vots obtinguts en les últimes eleccions sindicals. UGT tindrà tres delegats, igual que CGT, mentre que que CCOO, SIT i ACTUB disposaran de dos cada un.
La correlació de forces en la taula no és trivial, ja que la majoria –i en aquest cas la tenen els sindicats que no van recolzar la vaga– decidirà amb l’empresa la manera com es plasmarà sobre el paper el preacord que garanteix als treballadors dos festius a la setmana i una reducció de jornada de 25 minuts. La decisió pot derivar en més mobilitzacions si una part dels treballadors no hi està a favor.

TEMPS DE VALIDESA
Fonts de TMB van avançar que la clau de la negociació serà com s’organitza la jornada, ja que l’empresa haurà de seguir oferint el mateix servei i el dia a dia vindrà en part determinat “pel menú de fórmules diferents de descansos setmanals que es fixi”, va dir el vicepresident executiu de TMB, Dídac Pestaña, a l’abril. Els sindicats i la companyia també hauran d’acordar el temps de validesa del nou conveni i com aplicar un decret de seguretat viària que fixa 30 minuts de descans per cada sis hores al volant.

El preacord al qual s’ha arribat, que segons TMB tindrà un cost de 4,2 milions, va posar fi a una vaga que va afectar set milions d’usuaris. Dels 18 dies en què hi va haver aturades en el servei, 16 van ser totals i dos parcials. Al llarg de les convocatòries de vaga, uns 250 busos van ser víctimes d’alguna mena de sabotatge, entre ells rodes punxades, trencament de vidres i pintades. El valor dels danys va pujar a 225.000 euros.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: