La fuga química reobre el debat de la relació entre BCN i el port

Mai 25, 2008

Hereu vol una reflexió col.lectiva per “minimitzar” les afectacions en el futur i extremar la seguretat
El PP alerta de l’augment de risc en una zona pròxima a la ciutat i reclama millors accessos

Albert Ollés (El Periódico)

El debat polític i social sobre el model de país que vol Catalunya es va traslladar a la capital ahir, l’endemà que una fuga tòxica al port causés un monumental embús de trànsit a Barcelona a l’obligar a tancar la Ronda Litoral en els dos sentits durant més de vuit hores. Conscients que la xarxa viària interna d’una ciutat encaixonada entre el mar i la muntanya no dóna per més i que el mateix ajuntament defensa des de fa anys un model de mobilitat encaminat a donar prioritat al vianant sobre el cotxe, les mirades acusadores a la recerca de responsables es van dirigir cap a dos aspectes: la proximitat existent entre la ciutat i el port –les activitats del qual, algunes de risc, van en augment– i la millora de les infraestructures i els accessos a Barcelona.

L’alcalde, Jordi Hereu, va optar per entrar en el debat amb prudència. Per raons institucionals i de partit, a l’estar implicades dues administracions superiors amigues com la Generalitat i el Govern central. I també per no incomodar en excés el seu únic soci actual de govern, ICV-EUiA, amb el qual el PSC difereix ideològicament en algunes de les bases del model de país. I és que la qüestió de fons és la mateixa de sempre. A saber, l’expansió del port és un factor clau per al progrés de Barcelona i Catalunya, però com més creix més pot interferir en la vida dels habitants d’una ciutat amb la qual cohabita. Després, ¿és sostenible el progrés?

GREU AFECTACIÓ VIÀRIA
Hereu va fer referències indirectes a aquest fons, però es va centrar més en les formes. Així, va reconèixer que el vessament químic –que es va produir als magatzems de mercaderies perilloses del gestor ferroviari del Ministeri de Foment, Adif, al Morrot– va originar una “greu afectació viària i sobre la mobilitat de la ciutat”. I per això, va reclamar la necessitat de “minimitzar en tots els aspectes” les afectacions per a la ciutat de futurs incidents d’aquest tipus.

“Hem de preguntar als agents que van intervenir què va passar i quins mecanismes es poden aplicar per millorar la capacitat de resposta davant un accident així amb la finalitat d’aconseguir, si es torna a produir una situació similar, que els efectes sobre la ciutadania siguin molt menors”, va afegir. Malgrat això, l’alcalde va assegurar que tant la Generalitat com el mateix ajuntament van actuar “correctament”. “Quan els experts diuen que hi ha un determinat risc, s’ha de fer el que es va fer. Això ens permet felicitar- nos ara per no haver de parlar de cap ferit”.

L’accident es va produir a les 9.28 hores quan, durant el trasllat d’un contenidor amb dimetilamina –un producte químic no tòxic si no hi ha contacte directe, però altament inflamable i corrosiu–, aquest va caure a terra per causes que s’investiguen, va quedar de cap per avall i es va trencar la vàlvula de seguretat. A les 10.15 hores, la Generalitat va activar el Pla d’Emergència Exterior del Sector Químic de Catalunya. I a les 10.28 es va tallar el trànsit de la Ronda Litoral, que no es va reobrir fins a les 18.38, i això va col.lapsar la ciutat durant bona part del dia.

CRÍTIQUES DE L’OPOSICIÓ
Com correspon, els grups de l’oposició, especialment el PP, van ser més directes en la crítica. El portaveu adjunt dels populars al Parlament, Josep Llobet, va reclamar ahir la compareixença dels consellers d’Interior i Política Territorial i Obres Públiques (PTOP), Joan Saura i Joaquim Nadal, respectivament. L’objectiu d’aquesta reclamació és que donin explicacions sobre les mesures de control i viàries que adopta la Generalitat davant fugues químiques com la de divendres. Llobet va recordar que ja hi va haver una fuga de material “altament contaminant” al port fa sis mesos, cosa que el va portar a mostrar la seva preocupació per la “gran proximitat” d’aquest espai amb el centre urbà, sobretot si es té en compte que la seva activitat va en augment els últims anys.

El diputat del PP va reclamar informació sobre els plans viaris alternatius existents davant d’emer- gències com la d’ahir i va denunciar “problemes importants de coordinació entre els Mossos i la Guàrdia Urbana”. El president del grup municipal del PP a Barcelona, Alberto Fernández Díaz, va fer èmfasi en aquest últim punt i va reclamar millores en els accessos a Barcelona perquè aquesta no es converteixi en una “ratera”.

Fernández Díaz va recordar que aquesta setmana la comissió plenària d’Infraestructures va acordar per unanimitat instar l’Executiu català sobre la necessitat d’avançar en aquest sentit. Una al.lusió directa a plans com la variant de l’autopista del Maresme, el Quart Cinturó i el túnel ferroviari d’Horta, pendents de consensuar amb els altres socis del tripartit.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: