Els sindicats alerten del risc de col·lapse del Prat per la «precarietat» al servei de terra

Mai 2, 2008

CGT i CEHSA es queixen que les empreses paguen tard i malament i que no respecten les condicions de la subrogació

Rosa M. Bravo (El Punt)

A l’estiu, l’aeroport del Prat viurà una situació de col·lapse que es podria equiparar a la que va patir fa gairebé dos anys per la vaga que el va paralitzar, en plena operació sortida de l’estiu. Però en aquesta ocasió no serà per la voluntat dels treballadors sinó per la precarietat amb què es desenvolupa el servei d’assistència a terra, l’anomenat handling . Això és el que vaticinen dos dels sindicats amb representació a les empreses de handling , CGT i CEHSA, que denuncien des de fa mesos les males condicions laborals. Iberia va perdre el juliol del 2006 el servei d’assistència a terra del Prat, i ara el comparteix amb Newco, Groundforce i Flightcare. Els sindicats es queixen de sous baixos, incompliments a l’hora de pagar i nul respecte per les condicions de la subrogació.

«A l’estiu hi haurà un col·lapse i ens acusaran als treballadors de fer una vaga encoberta.» Així de contundent i de pessimista es mostra Marco Aurelio Arenas, del sindicat CGT, que juntament amb Miguel Ángel Sánchez, delegat de CEHSA –la coordinadora estatal del handling d’Iberia– enumera una llarga llista de problemes laborals. Els sindicats es queixen que les empreses paguen tard i sovint malament, ja que de vegades no paguen les hores nocturnes ni respecten les condicions que tenien els treballadors que Iberia va subrogar a Groundforce, Newco i Flightcare. «Això obliga part del comitè a revisar cada mes les nòmines, perquè moltes estan malament», assegura Arenas. També es queixen d’incompliments de la llei de riscos laborals, com el fet que els tractors per traslladar les maletes no tenen un servei de manteniment tot i que estan en funcionament durant 15 hores al dia els 365 dies de l’any. «S’ha arribat a l’absurd d’eximir els treballadors de portar uniforme, ja que un empleat ha de perdre mitja hora si ha d’anar a recollir els guants des de la terminal A a més enllà de la terminal C.» Als empleats que van ser subrogats d’Iberia no se’ls respecten alguns dels drets que ja tenien, com el de gaudir d’un determinat nombre de vols. Dues persones descarreguen l’equipatge de tres avions quan abans que Iberia perdés el servei de terra hi havia tres empleats per fer la mateixa feina en un avió. Hi ha empleades amb reducció de maternitat que tenen problemes per mantenir l’horari que desitgen. I els sous oscil·len entre els 1.450 euros que cobra un subrogat d’Iberia i els 850 que cobra un contractat recentment. «La mobilitat laboral és tan gran que la gent ja ni s’aprèn el nom del que té al costat», assenyala Arenas.


POSAR FI A LA SITUACIÓ

Sánchez reclama que «les companyies posin fi a aquesta situació», tot i que no confia que això succeeixi. El delegat de CEHSA considera que «totes les empreses estan perdent diners i interpreten les normes com els interessa». Els sindicats assenyalen Aena, l’organisme públic que gestiona els aeroports estatals, com el responsable últim del mal funcionament del servei de terra. «Va donar la concessió del handling a les empreses més barates, i aquestes empreses estan incomplint la llei» per poder fer front a l’activitat, segons assegura el representant de la CGT.

Concentració de protesta a la terminal B

Treballadors del servei d’assistència a terra van participar ahir en una concentració de protesta per reclamar mesures contra la situació de precarietat laboral que denuncien que pateixen. Una cinquantena de treballadors, que pertanyien sobretot a la companyia Ibèria, van concentrar-se a la terminal B de l’aeroport del Prat, des de les onze del matí fins a les dues del migdia, segons van informar ahir fonts del sindicat CEHSA.

En la protesta, els treballadors lluïen pancartes al·lusives a la precarietat laboral de què es queixen i on també reclamaven la necessitat de negociar unes condicions laborals millors. Els treballadors de l’anomenat servei de handling han fet aquesta concentració en horari no laboral. Sigui com sigui, si la situació no canvia, es plantejaran la possibilitat de fer un acte de protesta un cop al mes.
Segons va explicar Miguel Ángel Sánchez, delegat del sindicat CEHSA, es dóna la circumstància que ahir, dia d’operació sortida del pont a l’aeroport, es van formar algunes «cues importants» als taulers de facturació d’Ibèria i Clickair: entre les dues companyies, només tenien cinc taulers oberts. A parer de Sánchez, aquest fet els dóna la raó a l’hora de demanar «més hores de feina» per oferir un servei millor.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: