Barcelona franquista

Mai 2, 2008

(Avui)

Aprofitant aquesta recuperació de la memòria històrica i dels desgraciats bombardejos de Barcelona a càrrec de l’Aviazione Legionaria, amb base a Mallorca i sota les ordres del general Franco, crec que és un bon moment per canviar algun dels noms de carrers de Barcelona, que porten noms de militars que malauradament recorden fets històrics en contra de Catalunya. Em referiré al carrer Duc de la Victòria, el general Baldomero Espartero, a qui s’atribueixen les paraules: “Barcelona ha de ser bombardejada cada 40 anys”.

Al mig del carrer s’obre el passatge de la Victòria, per on es pot passar a la plaça de la Vila de Madrid. Aquesta plaça era ocupada per l’edifici conventual de les Teresianes, que feia cantonada amb els carrers d’en Bot i Canuda. Un diumenge tot aquest sector va ser massacrat per les bombes dels avions italians. Després de la guerra es va obrir i es va urbanitzar la Plaza de la Villa de Madrid, i el Pasaje de la Victoria, que no té res a veure amb el duc, sinó amb la victòria de les armes franquistes. A l’edifici del carrer del Duc hi havia una escola de pàrvuls on jo vaig aprendre a llegir.
¿A l’Ajuntament de Barcelona no hi ha ningú que es dediqui a repassar el nomenclàtor dels carrers i fer-ne una esporgada? o potser els manquen referències històriques de personatges i herois que hagin viscut, treballat i mort per Catalunya? i les víctimes dels bombardejos?
Joaquim Bernadàs i Mella

Una resposta to “Barcelona franquista”

  1. Joaquim Says:

    Em sap greu que hàgiu publicat el meu escrit sense demanar-m’ho. En prenc nota, la propera vegada em proveïré del del corresponent copy-right.


Deixa un comentari

