El TGV acabarà amb l’últim sòl rural de Barcelona a Vallbona

Abril 20, 2008

S’urbanitzaran els terrenys rústics on encara hi ha horts | La plataforma ferroviària passarà semicoberta i soterrada pels camps entre Nou Barris i cap a Montcada | Un 50% dels nous habitatges seran de protecció

Virgínia Mascaró, Barcelona (Avui)

El traçat del TGV pel barri barceloní de Vallbona, situat al nord del districte de Nou Barris, transformarà profundament aquest nucli urbà on ara viuen un miler de veïns i que conserva el sòl rural més extens de la ciutat. Als horts de la masia rebatejada com La Ponderosa s’hi faran 2.000 habitatges, un 50% dels quals seran de protecció oficial. El nucli urbà actual acollirà els nous serveis per al barri.

El tret de sortida d’aquesta profunda transformació urbanística i del Pla Metropolità (PGM) -amb el pla director en fase de redacció- el va donar el traçat definitiu de l’alta velocitat pel subsòl de Nou Barris, des del nus de la Trinitat fins a Montcada i Reixac. La plataforma ferroviària discorrerà pel costat del riu Besòs, primer semisoterrada amb pantalles, per reduir-ne l’impacte visual i de soroll, i després soterrada.

El govern va donar llum verda el febrer passat a la creació a Vallbona d’una àrea residencial estratègica (ARE), a petició de l’Ajuntament de Barcelona. Es un tipus d’actuació urbanística destinada a crear habitatge -un 50% de protegit, com a mínim- i garantint-hi els serveis per a la població. Per exemple, la nova trama urbana que substituirà la rústica haurà d’integrar un 15% dels serveis als edificis, explica Carmen Andrés, regidora de Nou Barris.

No s’hi vol crear una nova ciutat dormitori. “El nou barri serà una porta d’entrada a la ciutat i volem que sigui molt singular, que integri les seves particularitats: el rec Comtal recuperat ara per abastar d’aigua la ciutat, el Besòs i l’entorn rural. “Volem que estigui molt ben fet”, afirma Andrés.
El barri està tenallat per les autopistes d’accés al Vallès, la planxa de vies que surt de Barcelona des de la Sagrera, i el Besòs. És un triangle de difícil accés i aïllat.

Obres en quatre anys
Els temps d’execució de les obres seran més curts. “S’hi podrien començar a finals d’aquest mandat municipal, el 2011, en uns quatre anys”, afirma la regidora. En canvi, si la modificació urbanística s’hagués fet seguint els mecanismes ordinaris, tot s’hauria allargat molt més.

El districte hi abordarà també el pla de reforma urbana del nucli antic. Cal millorar tot el barri, que, com el de Torre Baró, va anar creixent desordenadament els anys 60 i 70. S’hi han fet fins ara obres d’infraestructura bàsica, com els col·lectors de les aigües residuals, que s’acabaran aquest any, o viàries, com el pont del Congost, inaugurat a finals del 2005, que va contribuir a millorar la comunicació del barri amb el seu entorn.

Encara hi falta un bus de barri que pugui arribar fins a la part més alta de Vallbona, on no hi ha servei, i que faciliti el transport públic cap a les estacions de metro de Ciutat Meridiana i Torre Baró.

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: