Enfonsament sense ferits a les obres del metro a la Sagrera

Març 14, 2006

• Una excavadora trenca una pantalla protectora durant la demolició d’un antic vestíbul
• La runa caiguda afecta la catenària i obliga a tancar dues estacions més de 9 hores

La pantalla protectora plena de runa que va cedir estava col.locada sobre la via, sota el forat del centre de la fotografia. Aquesta cavitat l’estaven fent els treballadors encarregats de la demolició de l’antic vestíbul. Els trossos de formigó que s’anaven desprenent del forjat queien sobre la pantalla muntada per protegir la catenària i la via. Foto: GUILLERMO MOLINER

JORDI SUBIRANA
BARCELONA

Poc més d’un any després de l’enfonsament del túnel del Carmel, ahir el metro va ser escenari d’un nou ensurt, aquesta vegada al desplomar-se sobre una via de la línia 1, a l’estació de la Sagrera, dues tones de runa d’una obra de demolició que es porta a terme per construir l’intercanviador de la Sagrera.
L’accident es va saldar sense ferits. Va afectar la catenària –els cables que subministren electricitat a la xarxa de metro–, cosa que va obligar a tancar parcialment el servei a la línia 1 durant la pràctica totalitat de la resta del dia.
El nou intercanviador connectarà les línies 1, 5, 9 i 4 del metro i les C-3 i C-4 de rodalies de Renfe. L’empresa pública GISA, que depèn del Departament d’Obres Públiques de la Generalitat, va adjudicar aquesta obra a la unió temporal d’empreses (UTE) formada per Comsa, Scrinser i Isolux Wat.

IMPACTE FORTUÏT
Segons Vicente Rodríguez, director de la construcció de la L-9, l’accident es va produir durant de demolició d’una part de l’antic vestíbul de l’estació de la Sagrera. Segons sembla, “un impacte fortuït” de la màquina retroexcavadora que treballa a cel obert a l’avinguda de la Meridiana va provocar l’obertura d’un forat a la pantalla de protecció instal.lada per evitar que la runa caigués sobre la via i causés desperfectes a la catenària.
El forat va fer que aproximadament “unes dues tones de runa”, segons el Govern, es desplomessin sobre la via, al límit entre el túnel i l’estació, en direcció a Fondo. En aquell moment no hi passava cap tren, cosa que sens dubte va evitar que l’ensurt fes danys personals. Segons la Generalitat, l’enfonsament es va produir a poc a poc i no de cop.
Per on sí que circulava un comboi era per l’altra via, sobre la qual no va caure runa, segons Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). El metro va entrar a l’estació i va ser desallotjat sense que hi hagués ferits ni incidents, van afirmar fonts del metro, que van negar que estigués a punt d’entrar un tren per la via en què es va produir l’incident. Al tallar-se la catenària, a les 11.50 hores, la resta de trens van parar a l’estació més pròxima.
Fonts de TMB van assegurar que, malgrat l’esfondrament, no hi ha riscos d'”esquerdes ni forats” a la volta del túnel sobre el qual s’està aixecant el vestíbul del futur intercanviador de la Sagrera.
La runa de formigó va arrossegar entre 50 i 100 metres de la catenària, segons les diferents versions de TMB i Obres Públiques, per una part, i del sindicat CGT per l’altra. Com a conseqüència de la caiguda de la runa i dels danys als cables es va interrompre parcialment el servei de metro.
El servei de la línia 1 es va reprendre poc després, cap a les 12.03, entre les estacions d’Hospital de Bellvitge i el Clot, i entre les de Torras i Bages i Fondo. Abans de la una del migdia, el servei es va ampliar i va quedar en funcionament entre les estacions d’Hospital de Bellvitge a Clot, per un costat, i entre Fabra i Puig i Fondo, per l’altre. El servei de metro va quedar restablert a les 21.30 hores, unes nou hores i mitja després que es produís la caiguda de la runa.
Al llarg del dia, TMB va aconsellar als viatgers buscar un recorregut alternatiu a la xarxa del metro, i va posar en funcionament un servei d’entre 20 i 33 autobusos llançadora, segons els moments del dia, per cobrir el trajecte entre el Clot i Fabra i Puig. Les úniques estacions que van quedar sense cap servei van ser les de Navas i Sagrera. No obstant, això no va evitar que al llarg del dia es produïssin aglomeracions importants, especialment en direcció a Fondo. Segons TMB, la línia 1 és la que més passatgers té de la ciutat, uns 360.000 diaris.

EXPEDIENT INFORMATIU Un portaveu de la Generalitat va explicar que GISA va obrir d’ofici un expedient informatiu per la caiguda de runa i el tall de la catenària. En funció de les conclusions de l’expedient informatiu, decidirà si exigeix responsabilitats o no a la UTE que porta a terme les obres. Per la seva part, el sindicat CGT va apuntar GISA com a responsable del sinistre, “la mateixa empresa que realitzava les obres al barri del Carmel quan hi va haver l’enfonsament del túnel que va ocasionar el posterior desallotjament dels veïns de la zona”, va informar a Efe el sindicat.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: