Una campanya publicitària barateta

Mai 30, 2004

ALBERT RECIO
Economista
Un dels temes més controvertits del Fòrum és el dels seus patrocinadors privats. Per a molta gent, el patrocini privat constitueix una mostra de la prepotència de les grans empreses i condiciona totalment l’organització de l’esdeveniment. Quines són les motivacions reals d’aquestes empreses
per finançar el Fòrum? Possiblement les raons són diverses i potser val la pena analitzar-les amb detall.

En totes les èpoques els rics i poderosos han tingut necessitat de legitimar el seu paper social i de presentar-se com a benefactors de la societat. Una gran part de l’art i l’arquitectura, moltes obres públiques i activitats de beneficència no es poden entendre sense aquesta motivació. Les grans empreses actuals, malgrat que tenen com a gran objectiu l’enriquiment d’una minoria social, també es veuen en la necessitat de presentar-se com a benefactores socials.

Al cap i a la fi, la imatge és un element molt important per elles i saben que una mala percepció social pot traduir-se en caiguda de vendes. Només cal veure les continues proclames de molts anuncis televisius (“pensem en tu”, “treballem pel teu benestar”,….) o passejar-se per les seves pàgines web: a quasi bé totes hi figura una entrada que explica la preocupació de l’empresa x en el progrés de la col•lectivitat i el medi ambient. Finançar el Fòrum forma part d’una política general d’imatge que busca sobretot mostrar que aquestes empreses formen part de la nostra societat i s’impliquen en els projectes col•lectius (sempre que el cost estigui controlat i l’activitat no vagi directament en contra dels seus interessos). Que la Caixa (el gran tòtem financer de Catalunya, amb important presència en el capital de molts dels altres patrocinadors) financi aquest esdeveniment és el que es pot esperar de l’estructura real de poder (econòmic i cultural) a la societat catalana. Segurament, aquesta és la motivació principal de la majoria de patrocinadors i no cal buscar plantejaments més maquiavèl•lics. Però, posats a trobar explicacions, en podem trobar algunes més.

Pels productors de béns de consum no durador, la fidelitat del client amb la marca és un factor crucial. Per això gasten molt en publicitat i tenen interès en estar presents a totes les activitats de participació multitudinària. Repartir el seus productes és una forma de guanyar clients potencials i de millorar i fer conèixer les seves marques. Per això hi participen algunes de les grans empreses locals de consum com el Corte Inglés, Damm, Henkel, Pascual (necessitada de refer la seva imatge després del boicot als seus productes), Coca-Cola, Gallina Blanca, Panrico Donuts o Roca, per indicar els casos més clars.

Hi ha una altra família d’empreses que per la seva activitat tenen una continua interrelació amb els poders públics. Aquests són, en alguns casos, clients molt importants. Però sobretot regulen la seva activitat (i el seu negoci): exploten concessions públiques, o activitats subjectes a regulacions degudes a les seves característiques específiques o fins i tot una part del seu negoci té a veure amb la recaptació d’impostos (com va resultar palès a la lluita de l’aigua). Es tracta d’empreses que tenen una relació quotidiana amb l’Administració i que estan disposades a col•laborar a canvi d’obtenir un tracte benèvol en el seu negoci principal. Són empreses amb molts recursos i per tant amb capacitat de rascar-se la butxaca per finançar activitats. Un cost que possiblement recuperaran amb un tracte favorable en altres camps. Alguns dels sponsors cauen directament en aquesta categoria: Endesa (Fecsa), Telefònica, Iberia, Agbar, Abertis, Indra i fins i tot el Corte Inglés, tan beneficiat per la política urbanística de l’Ajuntament o MediaPro (soci del projecte de ciutat àudioisual de Cal Aranyó).

L’existència de moviments socials que denuncien els abusos de moltes grans transnacionals ha fet que aquestes desenvolupin estratègies de rentat d’imatge, més interessades en presentar-se com el que no són que en rectificar les seves polítiques de fons. Pels seus continguts, el Fòrum és una bona ocasió per dur a terme aquesta política. Per exemple presentant-se com a defensors de la sostenibilitat ambiental quan es desenvolupen activitats que dia a dia la qüestionen. Aquest pot ser per exemple els casos d’Endesa (una empresa que està fent lobby contra l’acompliment de Kyoto, que explota centrals nuclears) o d’Agbar, ambdues promotores d’un creixement insostenible. O de les empreses lligades a l’automòbil (com és el cas de Toyota, que tracta de presentar el seus motors híbrids com la panacea medioambiental, o la gestora d’autopistes Abertis). O les promotores d’un model alimentari discutiblement sostenible (sense comptar els seus efectes sobre la salut humana). O empreses que com Indra, es presenten com a defensores de la pau i produeixen equipament militar. O empreses que com el Corte Inglés posen totes les traves possibles als que intenten esbrinar les condicions laborals dels treballadors de les seves subcontractes a països en desenvolupament. El Fòrum els hi ofereix una imatge de bones intencions a un preu relativament modest.

Patrocinar, gestionar, desgravar
Resulta també evident que molts dels patrocinadors són a la vegada gestors d’activitats concretes del propi Fòrum. No està clar si l’aportació com a patrocinadors és neta (aporten una quantitat de diners) o bruta (i després es descompten les retribucions per la seva participació). Si a més comptem que tindran desgravacions fiscals pel seu patrocini, tot indica que el Fòrum és sobre tot una campanya publicitària barateta. Incloent inclús una empresa de treball temporal con ara Randstad. No deixa de ser significatiu que sigui el model de treball temporal el que es plantegi com a model laboral d’un esdeveniment que pretèn cercar respostes als reptes seriosos que té plantejada l’humanitat. És una altra forma de dir que el que veritablement importa és l’espectacle i la publicitat.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

w

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: