Front veïnal contra la reordenació viària que afecta el passeig de la Zona Franca

juliol 30, 2008

Una tretzena d’entitats reclamen la restitució dels girs a l’esquerra i el canvi de traçat del carril bici

F. Espiga (El Punt)

Els canvis i projectes viaris que l’Ajuntament de Barcelona ha aplicat, o té previst fer-ho, al passeig de la Zona Franca han topat amb una forta oposició veïnal. Un grup de tretze entitats i associacions del barri de la Marina s’han agrupat per demanar, per una banda, la restitució dels girs a l’esquerra en aquesta via, que estan prohibits des de començament d’any tot i que el consistori s’ha vist obligat a replantejar-se la mesura. Lligada amb aquesta reclamació també proposen que es canviï el traçat del carril bici, que en principi ha de discórrer pel tram central del passeig. Els veïns ja han fet arribar a l’Ajuntament les seves alternatives.

Des del primer dia, hi han estat en contra. Quan a finals de l’any passat es va anunciar la implantació de la prohibició de girar a l’esquerra per als vehicles que circulessin pel passeig de la Zona Franca, diverses entitats ja van posar el crit al cel. Aquest malestar, però, ha anat fent pòsit, fins al punt que ja són tretze les associacions i col·lectius que han tramès un escrit al regidor de Mobilitat, Francesc Narváez, en què li demanen no només la supressió de la mesura, sinó que li plantegen possibles alternatives per reordenar la mobilitat a l’entorn del passeig. Les associacions de veïns Estrelles Altes, La Vinya, Eduard Aunós, Sant Cristòfol, el Polvorí i Plus Ultra, juntament amb l’Associació de Comerciants de la Marina, l’Esbart Bàrkeno, la Societat Coral la Joia de Montjuïc, els Diables del Port, els Gegants de la Marina, Espurnes del Port i l’Associació d’Artistes Marina-Montjuïc són les entitats que subscriuen el document.

Aquest front veïnal té com a comodí el compromís del consistori d’estudiar una eventual restitució dels girs a l’esquerra al passeig. Aquest, però, no és un gest casual, ja que en una comissió de seguretat i mobilitat celebrada el 21 de febrer passat, l’oposició municipal –CiU, ERC i el PP– va forçar l’aprovació d’una resolució en aquest sentit. Aferrant-se, doncs, a aquesta conjuntura, les tretze entitats plantegen que la reordenació viària ha obligat a derivar bona part del trànsit cap a carrers interiors del barri que no poden absorbir-lo. El resultat, embussos periòdics. També argumenten que aquests itineraris alternatius són molt més llargs. Un exemple: quan es podia girar a l’esquerra, per anar des del passeig de la Zona Franca fins a la plaça del Nou calia recórrer 650 metres. Des que els canvis de circulació són vigents, la distància s’ha incrementat fins a 2,4 quilòmetres.

REPENSAR EL CARRIL BICI

L’altre gran debat que hi ha sobre la taula és l’emplaçament del carril bici. De fet, un dels arguments del consistori per prohibir els girs a l’esquerra és que aquesta maniobra envairia el vial ciclista que es vol situar a l’espai central del passeig. La rèplica dels veïns és demolidora. D’entrada argumenten que aquest traçat és perillós per als mateixos usuaris de les bicicletes i, a més, obligaria a reduir l’amplada dels carrils per on circulen els vehicles, amb les conseqüències que això tindria en una via que suporta una gran densitat de trànsit. La solució ideada és traslladar aquest carril a una zona més pacificada, però que permetria cobrir el mateix recorregut. Sobre plànol, això vol dir que aniria pel carrer dels Ferrocarrils Catalans fins a la plaça de les Matemàtiques, per enllaçar després amb la Gran Via. Una alternativa que discorre gairebé paral·lela al passeig.

About these ads

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Canvia )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Canvia )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Canvia )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: