Els nous motoristes fan pujar els accidents a Barcelona

gener 27, 2006

Quim Torrent

L’accidentalitat de bicicletes i vianants també s’incrementa 

El fet que els conductors amb el permís B puguin portar motos de fins a 125 centímetres cúbics ha provocat un augment de la sinistralitat als carrers de Barcelona. Aquesta és la tesi de la regidoria de Mobilitat de l’Ajuntament, que ha vist com l’any passat el nombre d’accidents s’elevava fins a 11.196, un 4,7% més que el 2004. Les xifres preocupen el departament que encapçala Jordi Hereu, que ahir en la presentació de les xifres va assegurar que sense la incorporació d’aquests conductors de motocicletes “estaríem en un any de decreixement dels accidents”.

L’augment del parc de motocicletes provocat per la possibilitat que obre el carnet de conduir B i la inexperiència en la conducció de màquines de dues rodes d’aquests nous conductors expliquen aquest increment substancial. Els accidents amb implicació directa de motos han crescut un 21%. De fet, aproximadament en un de cada dos sinistres hi ha un vehicle de dues rodes implicat.

 
Conductors perillosos
A primer cop d’ull, doncs, les xifres estadístiques culpen els nous conductors de moto de l’increment d’accidents. Durant l’any 2005 es van matricular set mil motocicletes més que el 2004 -cosa que representa un increment del 62%. Potser més greu que aquest increment del parc de dues rodes és la quantitat de motos noves implicades en accidents. En concret, una de cada quatre motos accidentades té menys d’un any, proporció que s’ha doblat des del 2004. El nou usuari de motocicleta, un home d’entre 30 i 40 anys que té poca o cap experiència, és el principal comprador i usuari d’aquestes motocicletes.

Aquestes xifres preocupen de veritat l’Ajuntament, ja que després d’uns anys de descens sostingut dels accidents, el 2005 les xifres van tornar a augmentar, sobretot en llocs com les rondes, on es van produir un 15% d’accidents més. La velocitat, però, ha deixat de ser un dels factors causants de l’accidentalitat. A les rondes, per exemple, ha disminuït amb l’entrada en funcionament ara fa tres anys dels radars fixos, però l’equació menys velocitat igual a menys accidents no sempre és certa.

En menor mesura, els vianants (+5%) i les bicicletes (+22,5%) també s’han vist involucrats en més accidents. Hereu va atribuir a l’augment del nombre de desplaçaments en bicicleta la major accidentalitat i, en referència als vianants, va assegurar que els englobava a la casuística general. L’Ajuntament confia que la implantació de les zones 30 contribueixi a abaixar aquest tipus d’accidents.

 
Sinistres i feina
La presentació de les dades d’accidentalitat va coincidir amb la publicació d’un estudi sobre la seguretat dels treballadors motoristes. El risc de mort per circular en moto és tretze vegades més alt que conduir un altre vehicle. I el risc s’aguditza quan el qui porta la moto és un treballador.

Les xifres preocupen en la mateixa mesura totes les administracions, ja que els accidents de trànsit són la primera causa de la mortalitat en el treball -pràcticament suposen la meitat de les morts-. Molts d’aquests accidents tenen lloc a última hora de la jornada o en el retorn a casa de la feina. El perfil de l’accidentat és un jove d’entre 18 i 30 anys poc experimentat en aquest tipus de vehicle. Tot i que no hi ha solucions miraculoses, l’estudi assenyala que cal adaptar les normes de trànsit a la major presència de motos.

Deixa un comentari